Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام بنفشه گفت: اهمیت زیارت پیامبران و ائمه علیهم السلام ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن بعد تربیتی و معرفتی است و به شناخت ما از ایشان کمک بسیاری می‌کند.

حجت الاسلام امیر بنفشه سخنران و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به تاکید و توجه بسیاری که در احادیث و کتب دینی در مورد زیارت پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام شده است گفت: اهمیت زیارت پیامبران و ائمه علیهم السلام ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن بعد تربیتی و معرفتی است؛ به عنوان مثال زیارت جامعه کبیره که زیاد به آن سفارش شده است، یک دوره کامل امام شناسی و تجدید عهد است؛ اگر ما امام خودمان را آنگونه که حق او است بشناسیم سعادتمندی دنیا و آخرت را برای ما به دنبال دارد و بالعکس اگر در امام شناسی ضعف داشته باشیم همانطور که در حدیث معروف فرموده اند: من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة، اگر امام خودمان را نشناسیم و در این حالت بمیریم، به مرگ جاهلیت از دنیا خواهیم رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام بنفشه در توضیح اینکه چرا وهابیون با مسئله زیارت مخالف هستند و با استناد به حدیث "شد رحال" که از پیامبر(ص) نقل شده و می فرماید: لاتُشَدُّ الرِّحَالُ إِلاَّ إِلَی ثَلاثَةِ مَسَاجِد: المَسْجِدِ الحَرَام وَمَسْجِدِی هَذَا وَالمَسْجِدِ الأَقْصَی»؛ «بار سفر بسته نمی‌شود مگر به قصد سه مسجد: مسجدالحرام، مسجد من و مسجدالاقصی.»، شبهه افکنی کرده و زیارت قبور پیامبران، ائمه علیهم اسلام و اولیای الهی را حرام دانسته‌اند، گفت: آنهایی که با مسئله زیارت مخالف هستند، در اصطلاح دچار یک اشتباه موضوعی شده و در واقع حدیث و حکم را به درستی فهم نکرده اند؛ آنها گمان دارند که منظور از زیارت این است که فرد زائر خواسته خود را از مزور و یا آن ضریح فلزی می‌خواهد نه از خداوند باری تعالی که قطعاً این مفهوم از زیارت با عقاید شیعه هم تطابق ندارد.

این کارشناس امور مذهبی افزود: ما شیعیان معتقد هستیم که این بزرگواران واسطه فیض بین ما و خدای تعالی هستند و به خاطر اعتبار و آبرویی که نزد پروردگار دارند به آنها متوسل می‌شویم، نه اینکه آنها خود هدف غایی و مآل حاجات ما باشند. اگر نگاه ما نگاه واسطه‌ای باشد و آنها را واسطه فیض بدانیم، در واقع به این آیه شریفه که می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.(سوریه مائده/ آیه ۳۵) عمل کرده‌ایم؛ در واقع امام معصوم و شخصیت مَزور می‌تواند کمک کند تا توجه بیشتری به خداوند متعال داشته باشیم.

وی با تأکید براینکه آیات مختلفی در مورد درستی و و توصیه به زیارت وجود دارد، گفت: شفیع بردن صاحب قبر به درگاه خدا به این جهت است که خداوند خود در قرآن به این کار ترغیب کرده و می‌فرماید: «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» ای پیامبر تا زمانی که تو در بین آنها هستی و استغفار می کنند، خداوند آنها را عذاب نمی کند. جایگاه و منزلت پیامبر به عنوان یک شفیع و مانع از عذاب گناهکاران است. فرزندان یعقوب نبی(ع) هم برای بخشش گناه خود پدرشان را به درگاه خدا شفیع قرار دادند چون می‌دانستند که او مقرب درگاه خدا است، پس به او متوسل شدند و گفتند: «قَالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ» و پدرشان خواسته آنها را پذیرفت و نگفت: استشفاع غلط است، بلکه به آنان وعده داد و گفت: «قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی». آیا واسطه قرار دادن حضرت یعقوب امکانپذیر است اما واسطه قرار دادن پیامبر گرامی اسلام(ص) که به درگاه خداوند مقرب‌تر است امکان ندارد؟! البته زیارت یک تعریف دیگری هم دارد و هدف از آن فقط توسل نیست، بلکه به مفهوم حضور الزائر عند المزور است؛ یعنی آنکه زائر به محضر زیارت شونده برسد و او را در قلب و نزد خود حاضر ببیند.

حجت الاسلام امیر بنفشه در ادامه با اشاره به اینکه در روایات بر توجه به زیارت امام حسین و امام رضا علیهماالسلام تأکید بیشتر شده است در توضیح علت آن تصریح کرد: اهمیت زیارت امام رضا(ع) به این مسئله برمی‌گردد که اولاً نقش ایشان در تشکیل حکومت اسلامی، جامعه سازی مهدوی و نحوه برخورد و مدیریت مأمون بارزتر بود و ثانیاً از آن جهت که ایشان غریب الغربا و از سایر ائمه از لحاظ مکانی دور هستند بر زیارتشان تأکید بیشتری شده است. زیارت امام حسین(ع) هم به دلیل نهضت بزرگی است که ایشان در ظلم ستیزی و تفکر انقلابی ایجاد کردند. خدای متعال می‌فرماید هر کس گناه کرده شب جمعه توبه کند ما می بخشیم، اگر میسر نشد شب‌های قدر و اگر باز نشد روز عرفه توبه کند. ما خودمان را به عرفه می‌رسانیم و آنجا امام حسین علیه اسلام را زیارت می‌کنیم. علت این امر چیست؟ یقیناً انگیزه سازی و تفکر انقلابی امام حسین مهمترین علت این توجه است.

این کارشناس امور دینی در پایان در ارتباط با تأثیر زیارت بر زندگی دنیایی و اخروی انسان‌ها گفت: بیشتر مشکلات ما در زندگی به یک مسئله باز می‌گردد که آن ضعف باور و اعتقاد توحیدی ماست. در زیارت ائمه اطهار(ع) این ضعف توحیدی ما فوق‌العاده تقویت می‌شود. شاید کسی که به زیارت فقط نگاه ثواب بردن را داشته باشد؛ نتواند از نتایج آن کاملاً بهره‌مند شود اما اگر نگاه ما این باشد که از این طریق مشکلات و نقصان توحیدی خودمان را برطرف کنیم و به تحقق این مهم موفق شویم، طبیعتاً مشکلات اخروی و دنیایی ما حل خواهد شد. از طرفی دیگر شاید ما از لحاظ توحیدی و اعتقادی قوی باشیم اما از بعد روحی و درونی آرامش نداشته باشیم؛ حضور در حرم اهل بیت علیهم السلام امید و روحیه فوق‌العاده‌ای را در دل زائر ایجاد می‌کند و وقتی ما امیدمان افزایش یابد زندگی بهتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام شناسی غریب الغربا امام رضا ع علیهم السلام حجت الاسلام اهمیت زیارت زیارت امام درگاه خدا امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلسطین، مسئله‌ای که عادی نمی‌شود!

وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر برای شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وارد ریاض شد و در سخنان خود به پروژه عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل پرداخت، پروژه ای که پس از عملیات طوفان الاقصی به حالت تعلیق درآمده بود اما اینبار با چاشنی فلسطین روی میز قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با معلمان بار دیگر به مسئله فلسطین پرداختند و با اشاره غیرمستقیم به تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در منطقه در پی سفر آنتونی بلینکن به عربستان سعودی، بر شکست پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود تنها راه‌حل مسأله فلسطین را پیشنهاد مطرح شده از جانب ایران یعنی بازگرداندن فلسطین به صاحبان اصلی آن اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی خواندند و تأکید کردند: تا وقتی فلسطین به صاحبان خود بازنگردد مشکل غرب آسیا حل نخواهد شد و حتی اگر بیست، سی سال دیگر هم تلاش کنند که رژیم صهیونیستی را سر پا نگه دارند - که ان‌شاءالله نمی‌توانند - این مسأله، حل شدنی نخواهد بود.

رهبر انقلاب افزودند: فلسطین باید به مردم آن بازگردد و پس از تشکیل نظام فلسطینی، خودشان تصمیم بگیرند که با صهیونیست‌ها چه کنند.

ایشان با اشاره به تحرکاتی برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه، گفتند: بعضی‌ها خیال می‌کنند با این کارها مسأله حل خواهد شد در حالی که با فرض عادی شدن روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی اطراف، نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه مشکل متوجه دولت‌هایی خواهد شد که با چشم بستن بر جنایات رژیم اشغالگر با آن دست دوستی داده‌اند و ملت‌ها به جان خود آن دولت‌ها خواهند افتاد.

این سخنان رهبر انقلاب پس از آن بود که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بعد از عملیات «وعده صادق» که معادلات را در منطقه غرب آسیا تغییر داد، در روزهای اخیر برای شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وارد عربستان سعودی شد و در صحبت‌های خود به پروژه عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی پرداخت، پروژه‌ای که طرف سعودی پس از عملیات طوفان الاقصی و افزایش نفرت مردم کشورهای منطقه و جهان از رژیم جنایتکار اسرائیل، بسیار محتاطانه در مورد آن سخن گفته بود و در این مدت مقامات ریاض همواره تاکید کرده بودند که هرگونه عادی سازی روابط با تل آویو در گرو تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه از پیشرفت روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و رسیدن آن به مراحل پایانی خبر داد و گفت: آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته میلادی اقدامات فشرده‌ای را برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو انجام دادند.

وی اضافه کرد: احتمال دارد، تلاش‌های دوجانبه عربستان و آمریکا در این باره به زودی به نتیجه برسد، اما ابتدا باید به جنگ در غزه پایان دهیم و روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی را آغاز کنیم تا پس از آن روند عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به پیش رود.

همچنین «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در حاشیه این نشست از نزدیکی موعد امضای توافق امنیتی میان این کشور و آمریکا خبر داد.

این تحرکات منطقه‌ای در شرایطی مطرح می‌شود که ریاض و تل‌آویو سال گذشته در نزدیکی توافق عادی‌سازی قرار داشتند، توافقی که قرار بود عربستان در قبال به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به توافقی امنیتی با ایالات متحده برسد، اما عملیات طوفان الاقصی معادلات طرفین را برهم زد و روند مذاکرات را برای چندین ماه دچار تعلیق کرد.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اواخر شهریور ۱۴۰۲ در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا گفت که ریاض به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به شرط تحقق اهداف فلسطینیان نزدیک می‌شود. محمد بن‌سلمان افزود: مساله فلسطین برای عادی‌سازی روابط با [رژیم] اسرائیل مهم است. ولیعهد عربستان سعودی افزود: ریاض هر روز بیشتر به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو نزدیک می‌شود اما به شرط تحقق اهداف فلسطینی‌ها. وی همچنین گفت: واشنگتن پیشنهادی برای برقراری روابط با [رژیم] اسرائیل ارائه کرد و مذاکرات ادامه دارد و خوب است.

منظور ولیعهد عربستان از تحقق اهداف فلسطینی‌ها، راه حل ۲ دولتی در فلسطین است و اگر محمد بن سلمان به طرح عموی خود و پادشاه سابق عربستان، ملک عبدالله در سال ۲۰۰۲ وفادار مانده باشد یکی از شروط آن بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ است.

به نظر می‌رسد آنچه در روزهای گذشته در پایتخت عربستان شاهد بوده‌ایم نشان از طراحی طرف آمریکایی و عربستانی برای فلسطین و منطقه دارد، زیرا وزای خارجه آمریکا و عربستان درباره بخشی از راه حل مساله فلسطین مواضع مبهمی درباره مقاومت فلسطینی بیان کرده که گذشت زمان جزئیات آن را مشخص خواهد کرد. در همین راستا آنتونی بلینکن می‌گوید: «یک پیشنهاد سخاوتمندانه مقابل حماس گذاشته شده است و امیدواریم که تصمیم درستی بگیرد». بن فرحان هم اظهار کرد باید تلاش بیشتری در جبهه فلسطینی صورت گیرد و مسیری را در پیش گیریم که در نهایت به تشکیل کشور فلسطین منتهی شود.

این در حالی است که روز دوشنبه در مجمع اقتصادی داووس در ریاض طی بیانیه‌ای اعلام شد پادشاهی عربی سعودی و ایالات متحده آمریکا در آستانه انجام «اقدامات نهایی» برای امضای توافق امنیتی دوجانبه هستند. توافقی که خواسته ریاض بوده و شامل تضمین کامل واشنگتن برای حمایت همه جانبه تسلیحاتی و امنیتی از عربستان است.

با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر صحبت از آتش بس در غزه و تشکیل یک کشور فلسطینی برای طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای یک بازی برد-برد محسوب می‌شود؛ زیرا از یک سو کشورهای عربی می‌توانند بگویند در نهایت راه حلی را پیدا کرده‌اند و آمریکایی‌ها هم می‌توانند از شر دولت نتانیاهو خلاص شده و به بازسازی تصویر فروریخته خود طی ۶ ماه گذشته بپردازند. البته کشور فلسطین مد نظر آمریکا و بلینکن به چند کانتون از هم جدا خلاصه می‌شود که بدیهی‌ترین اجزای یک دولت را نخواهد داشت و تحت الحمایه اسرائیل باقی خواهد ماند و اینگونه در نگاه و محاسبات دو طرف مساله فلسطین محو خواهد شد.

موانع عادی‌سازی

با این وجود همانطور که گفته شد، طی ۷ ماه گذشته روند تحولات منطقه پس از طوفان الاقصی مانعی سخت در برابر این پروژه ایجاد کرده است و به نظر نمی‌رسد در شرایطی که حتی شهروندان و دانشجویان ایالات متحده حاضر پذیرش ننگ حمایت از رژیم صهیونیستی نیستند، عادی سازی روابط با این رژیم برای عربستان سعودی بدون هزینه باشد، به ویژه اینکه ترکیه نیز حاضر شده حداقل در ظاهر، تغییر تاکتیک بدهد و در سیاست اعلامی خود ادعا کرده روابط اقتصادی‌اش با رژیم صهیونیستی را قطع کرده است.

علاوه بر این، ایده ۲ دولتی در ۶ ماه گذشته مطلوبیت خود را تا حد زیادی از دست داده است و طرف اشغالگر اسرائیلی را در نفی حقوق کامل فلسطینی‌ها مصمم‌تر کرده است. پایگاه آمریکایی «نشنال‌اینترست» اواخر بهمن سال گذشته در گزارشی نوشت: «حتی اگر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل همین فردا دفتر خود را ترک کند باز هم منجر به برقراری صلح در خاورمیانه نخواهد شد، چرا که بسیاری از اسرائیلی‌ها به راه‌حل ۲ دولتی معتقد نیستند».

به نوشته این پایگاه تحلیلی «اما هیچ نشانه‌ای دال بر این وجود ندارد که آسیب ۷ اکتبر نگرش عمومی اسرائیل را به سمت پذیرش ایده یک کشور مستقل فلسطینی تغییر داده باشد». طبق این گزارش، بنی‌گانتس و همچنین اسحاق هرتزوگ (رئیس رژیم صهیونیستی) و حتی یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون، ناراحتی خود را از لفاظی‌های احیا شده دولت بایدن درباره نیاز به راه‌حل ۲ دولتی از زمان آغاز جنگ علیه غزه ابراز و به‌طور خصوصی تأکید کرده‌اند که دولت بایدن از صحبت علنی درباره راه‌حل ۲ دولتی در پیامدهای حمله حماس در ۷ اکتبر خودداری کند.

مرور تاریخی وقایع سال ۱۹۹۳ در جریان پیمان اسلو رو مهر تأییدی بر این موضوع است که رژیم اشغالگر و آپارتاید اسرائیل هرگز حقی را برای فلسطین به رسمیت نمی‌شناسد، حالا ۳ دهه از روزی که یاسر عرفات، اسحاق رابین و بیل کلینتون در واشینگتن دی‌سی دست‌های یکدیگر را به گرمی فشردند گذشته است، روزی که جهان تصور کرد منازعه برای همیشه تمام شده است، اما ۳۰ سال بعد فلسطین دوباره به موضوع اول جهان تبدیل شده و حامیانش دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کرده‌اند.

کد خبر 749917

دیگر خبرها

  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
  • شاگردان امام صادق (ع)؛ از پدر علم شیمی تا ائمه اهل سنت + فیلم
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
  • امام جمعه اهل سنت کلاله: حادثه یسنا مصداق بارز همدلی، نوعدوستی و همبستگی است
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • فلسطین، مسئله‌ای که عادی نمی‌شود!
  • اهمیت معلم از نگاه امام خمینی: شغل شما آدم سازی است